Label

Jumaat, 19 November 2010

Polis Buncit sebab Makan Rasuah

Jurulatih: Awak tau tak sebab apa ramai polis buncit?
Pelatih: sebab banyak makan rasuah!
Jurulatih: ... (terus "letih")
Saya: Bengong (dalam hati)

Dialog ringkas dan sendat ini berlaku ketika saya mengikuti kelas undang-undang yang merupakan aktiviti wajib bagi kami setiap minggu. Jawapan spontan yang diberi sememangnya kedengaran biadab namun itulah apa yang bermain di fikiran majoriti rakyat di negara ini, Polis = Rasuah. Hal ini terbawa-bawa sehinggakan dalam apa jua insiden melibatkan polis, pasti ada ungkapan yang terpacul mengaitkan polis dengan "jenayah" ini.

"Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata", mungkin itulah yang akan dijawab andai ditanya kenapa disinonimkan polis dengan rasuah. Lupakah kita bahawa terdapat juga pepatah "seekor kerbau berkubang, sekandang kena luluknya"? Dan, lupakah kita bahawa kalau tidak ada angin, masakan pokok boleh bergoyang? Kalaulah tidak ada yang menghulur takkan ada yang menerima bukan?

Akhir sekali saya sekadar ingin menanyakan:

1) adakah anda sanggup membayar saman yang mungkin mencecah RM300 andai polis benar-benar jujur dan berintegriti dalam menjalankan tugasnya dalam memberikan saman?
2) adakah anda akan menolak jika diberikan "diskaun tidak rasmi" iaitu, hanya perlu menghulurkan beberapa keping not merah atau sekeping not biru sebagai balasan untuk polis tersebut melupakan kesalahan (selalunya kesalahan trafik) yang anda lakukan?

Jawablah sejujurnya kerana mungkin itulah juga yang anda akan lakukan bila berhadapan situasi sebagaimana di bawah:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan