Label

Khamis, 23 Disember 2010

Mati pucuknya PEMIKIRAN...

Saya sangat suka mengomentar isu-isu yang kontroversial dan saya sangat vokal dalam membetulkan salah fikir dan faham pihak-pihak tertentu dalam isu-isu sebegini. Cubaan untuk "membetulkan fikir dan faham" ini sering mengundang perdebatan yang panjang dan hangat, sampaikan orang menuduh saya sebagai keras kepala dan tidak boleh menerima pendapat orang lain dan tidak kurang pula yang mengatakan saya berlagak pandai. Ini tidaklah melemahkan saya kerana berdebat mengajar saya banyak perkara. 

Perdebatan tidak sedikit telah menambahkan pengetahuan saya. Bila berdebat, saya akan mencari dan menggali segala sumber untuk memastikan apa yang kemukakan itu tepat dan betul. Ini kerana pada saya setiap pendapat perlulah disokong dengan hujah-hujah yang "justified". Perlu juga ada bukti yang menyokong hujah kita dan bukan sekadar berbicara sekadar dari rasa dan prasangka semata-mata. Dan setiap penggalian yang saya lakukan pasti akan menemukan saya dengan perkara-perkara baru yang tidak pernah diketahui sebelum ini..

Bila berdebat kita tidak akan terlepas dari dikatakan menunjuk pandai dan mungkin juga ada tuduhan-tuduhan yang melulu terhadap kita. Itu juga harus ditangani dengan baik dan jangan pula sampai emosi mencelahi perdebatan sehingga menjadikan perdebatan itu sebagai sesuatu yang tidak mengembangkan minda. Yang penting bukanlah pendapat kita diterima sebaliknya ada ilmu yang kita sampaikan dan ada pemikiran yang kita bukakan.

Adalah amat menyedihkan bila melihat ramai dari kita berbicara sekadar menggunakan perasaan dan sangkaan semata-mata tetapi malas mencari gali ilmu untuk sebuah kebenaran. Ini membuktikan betapa malasnya orang kita untuk mencari tambah ilmu pengetahuan dalam diri. Mereka lebih suka mendengar dan menerima sahaja apa yang dikemukakan oleh orang lain dan sekadar mengulang apa yang dikatakan orang. Tiada usaha untuk memastikan apa yang dikatakan itu benar-benar betul.

Yang berikut adalah sebuah video yang amat menarik tentang persoalan pemakaian hijab. Lihatlah bagaimana kadang-kadang pemikiran kita dibutakan oleh perasaan dan sangkaan semata-mata. 

2 ulasan:

Orange berkata...

nive vid anyway..

Jom debat bersama sujana hehehe...

gamaan85 berkata...

bleh tu geng, tapi tlalu bnyak pla madahnya 2..kecewa kita endengar nti, hahah

Catat Ulasan