Label

Ahad, 26 Disember 2010

Seronok Melihat Toyol

Siapakah di antara kita yang seronok melihat kelibat makhluk halus secara berdepan? Saya percaya ramai yang akan mengatakan tidak. Lain pula halnya dengan sahabat saya yang begitu senang hati melihat makhluk-makhluk halus bermain-main sekitar ruang tamu kami. Kisahnya begini...

Kejadian ini berlaku ketika sahabat saya (bukan muslim) diserang sakit yang agak teruk. Hal itu menyebabkan fikiran agak sedikit bercelaru. Pada satu hari beliau keluar dari biliknya dalam keadaan mamai. Dia sedikit hairan melihat ramai anak-anak kecil bermain-main di ruang tamu. Ada yang berlari-lari, ada yang bermain dengan daun yang direndam housemate kami untuk assignmentnya. Beliau tidak sedikit pun merasa takut, bahkan seronok pula melihat anak-anak kecil tersebut bermain sekitar ruang tamu kami. 

Cuma, ada beberapa hal yang dapat saya ambil iktibar daripada peristiwa tersebut. Rakan saya menyatakan ada sebuah bilik yang tidak kelihatan pada ketika itu. Bilik tersebut seakan-akan tidak wujud. Tahukah anda apa sebabnya? Sebabnya adalah housemate saya di bilik tersebut selalu membaca al-Quran. Disebabkan selalu ada bacaan al-Quran di bilik tersebut maka bilik tersebut terhijab daripada pandangan makhluk-makhluk halus. Maka itu, bacalah al-Quran walaupun sedikit sebagai mendindingi rumah kita dari makhluk yang tidak kita ingini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan