Label

Rabu, 29 Disember 2010

BTN: Bukti sebuah Kebodohan

Bila melihat para pelajar baru mendaftar, saya pasti akan teringat semester satu pengajian saya di UPSI. Sebelum memulakan pengajian, kami diorientasikan terlebih dahulu dalam Minggu Suai Kenal yang dikendalikan oleh SMU pada ketika itu. Salah satu aktiviti dalam minggu tersebut adalah ceramah Biro Tata Negara (BTN). apa yang agak menjengkelkan pada ketika itu adalah betapa ghairahnya penceramah tersebut mempromosi kerajaan dan mengutuk pembangkang. Hampir 90 persen daripada isi ceramah tersebut adalah tentang betapa perlunya kita menyokong kerajaan, betapa buruknya Anwar Ibrahim dan betapa teruknya pembangkang. Dan bila saya menanyakan junior-junior saya, mereka menyatakan perkara tersebut masih berlaku, Saya tertanya-tanya "Apakah  fungsi BTN sebenarnya?" dan "Apakah para pelajar sudah terlalu amat bodoh sehingga perlu diterangkan betapa berjasanya kerajaan?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan