Label

Selasa, 4 Januari 2011

Bila Ramai Artis Mati Awal

Al-fatihah
Bila mendengar berita kematian pelakon watak antagonis dalam Drama Adamaya, Faizal Yusof, saya teringat beberapa siri kematian para pelakon yang lain. Ini termasuklah arwah Shamrin Fotograf, arwah Hani Mohsin, arwah Izi Yahya dan arwah Ustaz Asri Rabbani. Apakah persamaan dalam kematian kesemua pelakon ini? Persamaannya adalah mereka mati pada usia kurang daripada daripada 50 tahun, kebanyakannya mati mengejut . Gejala kematian sebegini dikenali sebagai Sudden Cardiac Death (Mati tiba-tiba akibat serangan jantung). 

Kematian sebegini memang tidak dapat diduga. Manakan tidak, mati dalam usia yang muda dan sebelum ajalnya menerpa dalam keadaan tidak disangka-sangka. Hal ini menunjukkan benarnya sebuah hadith tentang akhir zaman iaitu:

Daripada Anas Bin Malik r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “Antara tanda-tanda kiamat adalah berleluasanya mati secara tiba-tiba(mendadak).” Riwayat al_Tabrani dalam al-saghir).

Menyedari hal ini, saya terfikir barangkali pada usia 40 tahun ke atas, kita sebenarnya sudah berada di ambang kematian. Dan pada usia 25 tahun, saya menanyakan diri saya sendiri, apakah yang dapat saya sumbangkan dalam tempoh 15 tahun sebelum usia saya mencapai angka 40, sebelum saya mendekati umur kematian? Hal ini sebenarnya amat merunsingkan saya sehingga saya merasakan masa terlampau amat pendek bagi saya untuk melakukan apa-apa pun. Barangkali sudah masanya saya menetapkan haluan hidup saya sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan